others/content
نسخه قابل چاپ

گزارشی از نقش مقاومت غزه در امنیت منطقه

جهان اسلام؛ مدیون طوفان الاقصی

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttp://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif پیامدها و تأثیرات طوفان‌الاقصی بر منطقه و جهان اسلام، موضوعی است که تا سال‌ها مورد تحلیل و بحث کارشناسان قرار خواهد گرفت. بسیاری معتقدند مقاومت مردم غزه در مقابل رژیم صهیونیستی موجب ممانعت از تحقق نقشه‌های دشمنان و حفظ امنیت و آرامش منطقه شده است از جمله رهبر انقلاب در این خصوص در روز ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ فرمودند: «یک نقشهی جامعِ وسیعی به وسیلهی آمریکا و عناصر صهیونیست و دنباله‌های آنها و بعضی از دولت‌های منطقه طرّاحی شده بود که بر اساس این نقشه‌ی جامع قرار بود مناسبات و معادلات منطقه تغییر پیدا کند... در یک چنین لحظه‌ی حسّاسی حمله‌ی طوفان‌الاقصی آغاز شد و همه‌ی نقشه‌های دشمن را بر باد داد.» این گزارش به نقش مقاومت غزه در امنیت منطقه می‌پردازد.
 
ماه‌ها از عملیات طوفان‌الاقصی گذشته است و هنوز نشانه‌ای مبنی بر پایان جنگ دیده نمی‌شود. با وجود شکل‌گیری مخالفت‌های گسترده و آشکار جهانی علیه رژیم صهیونیستی، این رژیم هنوز بر ارتکاب به جنایت‌های جدید تأکید دارد که نمونه تازه آن جنایت النصیرات است که حدود ۶۰۰ شهید و مجروح داشته است. این الگوی رفتاری جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی که مورد حمایت آشکار آمریکا نیز قرار دارد، بیش از همه ناشی از پیامدهایی است که طوفان‌الاقصی داشته است. طوفان‌الاقصی علاوه بر پیامدهایی که برای صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها و همچنین برای آمریکایی‌ها داشته است، پیامدهای مهمی نیز برای مردم منطقه و برای مردم جهان اسلام بر جای گذاشت به نحوی که می‌توان گفت مردم منطقه و جهان اسلامی مدیون طوفان‌الاقصی و مقاومت مردم غزه هستند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در بیانات ۱۴ خرداد امسال، طوفان‌الاقصی را عملیاتی دانستند که مانع از عملی شدن طرح جامع آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تسلط تل‌آویو بر منطقه غرب آسیا دانستند؛ «این عملیّات طوفان‌الاقصیٰ که در پانزدهم مهرِ گذشته اتّفاق افتاد، دقیقاً مورد نیاز منطقه بود؛ منطقه‌ی ما به این عملیّات نیاز داشت؛ این پاسخ به یک نیاز بزرگ منطقه بود... یک نقشه‌ی جامعِ وسیعی به وسیله‌ی آمریکا و عناصر صهیونیست و دنباله‌های آنها و بعضی از دولت‌های منطقه طرّاحی شده بود که بر اساس این نقشه‌ی جامع قرار بود مناسبات و معادلات منطقه تغییر پیدا کند. ارتباط رژیم صهیونیستی با دولت‌های منطقه طبق خواسته‌ی خود آن رژیم تنظیم بشود و معنایش تسلّط رژیم صهیونیستی بر سیاست و اقتصاد کلّ منطقه‌ی غرب آسیا بلکه کلّ دنیای اسلام بود؛ یک برنامه‌ی وسیعی را طرّاحی کرده بودند که این نتیجه‌اش بود. این برنامه را با مقدّمات زیادی پیش برده بودند؛ آمریکا پشت سر این برنامه بود، انگلیس پشت سر این برنامه بود، جامعه‌ی صهیونیست‌های جهانی پشت سر این برنامه بودند، بعضی از دولت‌های منطقه با جدّیّت در این برنامه همکاری می‌کردند؛ این برنامه به لحظه‌های پایانی خودش رسیده بود؛ یعنی چیزی نمانده بود که این برنامه و نقشه‌ی بلندمدّت به مرحله‌ی اجرای عملی برسد. در یک چنین لحظه‌ی حسّاسی حمله‌ی طوفان‌الاقصیٰ آغاز شد و همه‌ی نقشه‌های دشمن را بر باد داد.»

از این منظر باید گفت ملت مسلمان منطقه و بلکه جهان اسلام مدیون طراحان و مجریان این عملیات و همین‌طور مردم مظلوم و مقاوم غزه هستند. مبارزان و مردمی که با دادن بهایی سنگین، از تحقق یک پروژه شوم ممانعت و با رقم زدن برگی جدیدی در تاریخ مقاومت، امت اسلام را مدیون خویش ساختند. در این نوشتار به دو دلیل مهم این موضوع پرداخته می‌شود.

* واقعیت قدرت صهیونیست‌ها برای مردم منطقه علنی شد
رژیم صهیونیستی پیش از طوفان‌الاقصی ادعا داشت که قدرت برتر نظامی و اطلاعاتی را در منطقه غرب آسیا در اختیار دارد. طوفان‌الاقصی عملیاتی یک شبه نبود بلکه از ماه‌ها قبل طراحی و تمرین شده بود. لذا این عملیات ضربه سنگینی به صهیونیست‌ها و ادعاهای اطلاعاتی و نظامی آنها وارد کرد. الجزیره یکم ژانویه ۲۰۲۴ در تحلیلی نوشت: «حملات هماهنگ، متمرکز و مرگبار حماس در ۷ اکتبر، شوکی برای جامعه اسرائیل بود. سازمان‌های دفاعی، اطلاعاتی و امنیتی (که منابع غرور ملی اسرائیل هستند) غافلگیر و گرفتار شدند.» (۱) «ژوست هیلترمن» ۲۲ نوامبر ۲۰۲۳ در تحلیلی که فارن افرز منتشر کرد، نوشت «حمله حماس در ۷ اکتبر احساس امنیت اسرائیل را در هم شکست و دستگاه اطلاعاتی و امنیتی آن را تحقیر کرد.» (۲) «رونن برگمن» و «پاتریک کینگزلی» در نیویورک‌تایمز نوشتند «طوفان‌الاقصی بدترین شکست ۵۰ سال اخیر را برای اسرائیل رقم زد زیرا نفوذ نیروهای حماس به ۲۰ شهرک و پایگاه ارتش اسرائیل، احساس امنیت را در اسرائیل در هم شکست.» در ادامه این مطلب به نقل از «یوئل گوزانسکی»، یکی از مقامات ارشد سابق شورای امنیت ملی اسرائیل آمده است: «ما میلیاردها و میلیاردها دلار را برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد حماس هزینه می‌کنیم. سپس، در یک ثانیه، همه چیز مانند دومینو فرو ریخت.» (۳)

در عین حال، بیش از ۸ ماه جنگ و ناکامی در دستیابی به اهداف نظامی تعیین شده از جمله آزادی اسرا و از بین بردن حماس، ضربه‌ای حتی با مقیاس بیشتر از طوفان‌الاقصی به صهیونیست‌ها وارد کرد. به تعبیر رهبر انقلاب «امروز رژیم صهیونیستی در مقابل چشم مردم دنیا دارد به‌تدریج ذوب می‌شود، دارد تمام می‌شود؛ این را مردم دنیا دارند می‌بینند.» (۴) علاوه بر این، تداوم نسل‌کشی در غزه سبب شد افکار عمومی جهانی علیه رژیم صهیونیستی بسیج شود و به تعبیر مجله تایم، «جنگ غزه اعتبار اسرائیل و متحدانش را در سطح جهانی از بین برد.» (۵) در تحلیل الجزیره آمده است: «بزرگ‌ترین شکست اسرائیل تلاش برای متقاعد کردن جهان به این ادعا بود که اسرائیل متعهد به حداقل رساندن آسیب غیرنظامیان و رعایت قوانین بین‌المللی است». (۶)

این پیامدهای مهم طوفان‌الاقصی و در ادامه مقاومت مردم غزه در مقابل جنایت صهیونیست‌ها، سبب شد جنگ شناختی آمریکا و رژیم صهیونیستی در سطح منطقه غرب آسیا و جهان اسلام برای معرفی تل‌آویو به عنوان قدرت برتر نظامی و اطلاعاتی و همچنین به عنوان رژیمی که خواستار صلح در منطقه است، با شکست مواجه شود. در واقع، امروز مردم منطقه غرب آسیا و مردم جهان اسلام چهره عریان، واقعی و بدون روتوش رژیم صهیونیستی را به واسط طوفان‌الاقصی و مقاومت مردم غزه، شناخته‌اند.

* مانع تسلط رژیم صهیونیستی بر منطقه غرب آسیا و کل دنیای اسلام شد
از سال ۲۰۱۷ به بعد دو طرح در منطقه غرب آسیا در جهت تأمین منافع صهیونیست‌ها از سوی آمریکایی‌ها ارائه شد که عبارتند از: طرح معامله قرن و طرح عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی. می‌توان گفت هر دو طرح مکمل هم هستند و مناسبات و معادلات منطقه را تغییر می‌داد و هدف نهایی آن نیز مسلط کردن رژیم صهیونیستی بر امور منطقه غرب آسیا بود. رهبر انقلاب در این خصوص در روز ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ فرمودند: «یک نقشهی جامعِ وسیعی به وسیلهی آمریکا و عناصر صهیونیست و دنباله‌های آنها و بعضی از دولت‌های منطقه طرّاحی شده بود که بر اساس این نقشه‌ی جامع قرار بود مناسبات و معادلات منطقه تغییر پیدا کند. ارتباط رژیم صهیونیستی با دولت‌های منطقه طبق خواسته‌ی خود آن رژیم تنظیم بشود و معنایش تسلّط رژیم صهیونیستی بر سیاست و اقتصاد کلّ منطقه‌ی غرب آسیا بلکه کلّ دنیای اسلام بود؛ یک برنامه‌ی وسیعی را طرّاحی کرده بودند که این نتیجه‌اش بود. این برنامه را با مقدمات زیادی پیش برده بودند؛ آمریکا پشت سر این برنامه بود، انگلیس پشت سر این برنامه بود، جامعه‌ی صهیونیست‌های جهانی پشت سر این برنامه بودند، بعضی از دولت‌های منطقه با جدّیّت در این برنامه همکاری می‌کردند؛ این برنامه به لحظه‌های پایانی خودش رسیده بود؛ یعنی چیزی نمانده بود که این برنامه و نقشه‌ی بلندمدّت به مرحله‌ی اجرای عملی برسد. در یک چنین لحظه‌ی حسّاسی حمله‌ی طوفان‌الاقصی آغاز شد و همه‌ی نقشه‌های دشمن را بر باد داد.» (۷) در تحلیلی که توسط شماری از نویسندگان مؤسسه آمریکایی کارنگی نوشته شد، آمده است: «حوادث ۷ اکتبر که حماس آن را عملیات طوفان‌الاقصی نامیده است، بدون شک هرگونه مذاکره برای عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی یا یکی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس را حداقل برای آینده قابل پیش‌بینی متوقف خواهد کرد.» (۸)

بنابراین، طوفان‌الاقصی و مقاومت مردم غزه سبب شد از تسلط رژیم صهیونیستی بر منطقه غرب آسیا و جهان اسلام جلوگیری شود. در صورت تسلط رژیم صهیونیستی بر منطقه غرب آسیا از یک سو نفوذ این رژیم در کشورهای اسلامی افزایش یافته و سبب تغییر بافتار اجتماعی و فرهنگی این کشورها می‌شد و از سوی دیگر یک رژیم عبری بر منطقه‌ای با ماهیت و هویت اسلامی مسلط می‌شد که امری ناپذیرفتنی است. تهدیدهای امنیتی نیز در صورت تسلط رژیم صهیونیستی بر منطقه افزایش می‌یافت. امروز، اما در سایه طوفان‌الاقصی و مقاومت مردم مقاوم غزه، مردم منطقه از تبعات سلطه رژیم صهیونیستی بر این منطقه و بر جهان اسلام رهایی پیدا کردند.

با گذشت بیش از ۸ ماه از طوفان‌الاقصی و همچنین مقاومت مردم غزه در مقابل جنایت‌های بی‌سابقه رژیم صهیونیستی، مشخص شد که طوفان‌الاقصی و مقاومت مردم غزه صرفاً پیامدهایی برای دو طرف جنگ یعنی فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها نداشته بلکه پیامدهای مهمی نیز در سطح منطقه غرب آسیا و جهان اسلام نیز داشته است. مردم کشورهای اسلامی ماهیت و چهره واقعی رژیم صهیونیستی را شناخته و تحت تأثیر تبلیغات دروغین و هالیوودی درباره قدرت این رژیم و همچنین ادعاها درباره صلح‌طلبی آن قرار نخواهند گرفت. از سوی دیگر مقاومت مردم مقاوم غزه سبب شد از سلطه رژیم صهیونیستی بر منطقه غرب آسیا که هدف اصلی آمریکا نیز بود، جلوگیری شود. به همین دلیل می‌توان گفت مردم در منطقه غرب آسیا مدیون مقاومت مردم مظلوم غزه هستند و برای جبران این هزینه سنگین، فشار به دولت‌ها برای قطع هر گونه روابط آشکار و پنهان با تل‌آویو و همچنین تحریم کالاهای ساخت رژیم صهیونیستی می‌تواند دو اقدام عملی باشد.
 
۱)  Zoran Kusovac, (1 Jan 2024), Analysis: Is the Israeli army as militarily successful as it claims?, available at: https://www.aljazeera.com/news/2024/1/1/analysis-is-the-israeli-army-as-militarily-successful-as-it-claims
۲)  Joost Hiltermann, (22 November 2023), No Exit From Gaza, available at: https://www.foreignaffairs.com/israel/no-exit-gaza-hiltermann
۳)  Ronen Bergman and Patrick Kingsley, (10 October 2023), How Israel’s Feared Security Services Failed to Stop Hamas’s Attack, available at: https://www.nytimes.com/2023/10/10/world/middleeast/israel-gaza-security-failure.html
  بیانات در مراسم سی و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (رحمه‌الله)، 14 خرداد 1403
۵)  https://time.com/6963032/israel-netanyahu-allies-global-standing/
۶)  Zoran Kusovac, (1 Jan 2024), Analysis: Is the Israeli army as militarily successful as it claims?, available at: https://www.aljazeera.com/news/2024/1/1/analysis-is-the-israeli-army-as-militarily-successful-as-it-claims
  بیانات در مراسم سی و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (رحمه‌الله)، 14 خرداد 1403
۸)  https://carnegieendowment.org/posts/2023/10/arab-perspectives-on-the-middle-east-crisis?lang=en

....
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی