others/content
نسخه قابل چاپ

گزارش وزیر کشور از انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم

۳۵ روز تلاش در میدان برگزاری انتخابات

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttp://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ در مراسمی با حضور مقامات کشوری و لشکری، نمایندگان قشرها و صنوف مختلف، جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و سفیران مقیم و بر اساس بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی رأی ملت ایران به آقای دکتر مسعود پزشکیان را تنفیذ و ایشان را به‌عنوان رئیس جمهور اسلامی ایران منصوب کردند.
در ابتدای این دیدار
دکتر احمد وحیدی، وزیر کشور دولت سیزدهم به ارائه گزارشی از فرایند برگزاری دور اول و دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پرداخت. رسانه KHAMENEI.IR متن سخنان وزیر کشور را در ادامه منتشر میکند.

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif بسم الله الرّحمن الرّحیم
اَلسَّلاَمُ عَلَی الْمَهْدِیِّ الَّذِی وَعَدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ الأُْمَمَ أَنْ یَجْمَعَ بِهِ الْکَلِمَ وَ یَلُمَّ بِهِ الشَّعَثَ وَ یَمْلأََ بِهِ الأَْرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً وَ یُمَکِّنَ لَهُ وَ یُنْجِزَ بِهِ وَعْدَ اَلْمُؤْمِنِینَ.

با درود و سلام بی‌کران به پیشگاه رسول اعظم و اهل‌بیت طاهرین ایشان (علیهم‌السلام) خاصه سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) و با ادای احترام به روح پرفتوح امام راحل رحمه‌الله بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، شهدای انقلاب اسلامی به ویژه سردار جاودان جبهه‌ی مقاومت شهید حاج قاسم سلیمانی و سیّد شهیدان خدمت حضرت آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان و آرزوی سلامت و عزّت روزافزون برای رهبر معظّم انقلاب اسلامی و عرض سلام به محضر جنابعالی و همه‌ی حضار گرامی.

پروردگار بلندمرتبه را سپاسگزارم که با لطف و رحمت بی‌کران خود به همه‌ی ما توفیق خدمت به ملّت شریف ایران را در نظام مردم سالاری دینی عطا فرمود و در امتداد این توفیق امکان برگزاری مطلوب انتخابات چهاردمین دوره‌ی ریاست جمهوری را مهیا ساخت.


[دریافت فیلم]
از دستاوردهای سترگ مردم‌سالاری دینی، آزادی سیاسی و حضور مردم در صحنه‌های تعیین سرنوشت خود است که از ابتدای انقلاب تاکنون در ۴۴ انتخابات به منصه‌ی ظهور رسیده است. بی‌تردید پرچمدار این حرکت بزرگ و ملّی در راستای افق‌های پیشرفت و عدالت امام عظیم الشأن و رهبر انقلاب هستند؛ که همواره با رهبری حکیمانه‌ی خود از حرکت کشور به سوی قلّه‌های ایران سرافراز و قوی مراقبت کردند. لذا در این فرصت تشکر خالصانه‌ی خود را از رهنمودها و حمایت‌های حضرتعالی ابراز می‌دارم.

دوره‌ی زمانی ۳۵ روزه‌ی برگزاری انتخابات متأثر از فضای اندوه‌بار شهادت رئیس‌جمهور خدوم، انقلابی، مؤمن و محبوب حضرت آیت‌الله رئیسی عزیز و همراهان شهیدشان بود. شهید رئیسی با تلاش بی‌وقفه‌ی خود در خدمت و با سر دست گرفتن ارزش‌ها و‌ آرمان‌های انقلاب اسلامی در گفتار و رفتار خود تراز و نصاب جدیدی برای تصدی مسئولیت در جمهوری اسلامی رقم زد و نویدبخش این حقیقت شد که مسیر روشن انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب با اراده‌ی جمعی، عقلانیت انقلابی و کارآمدی جهادی طی می‌شود.

اینجانب خداوند را شاکرم که افتخار خدمت در دولتی را نصیبم کرد که رئیس آن پس از مجاهدت‌های فراوان با شهادت در درگاه الهی پذیرفته شد و صحنه‌های پرشکوه قدرشناسی مردم بزرگ ایران از خدمتگزار خود در حماسه‌ی تاریخی بدرقه‌ی وی مهر تأییدی از جانب ملّت بر کارنامه‌ی ایشان گردید. و رهبری معظّم انقلاب اسلامی در فرمایشات متعدد خود از ایشان تمجید کردند و شهید جمهورش  را مغتنم خواندند.

دولت سیزدهم و وزارت کشور مفتخر است که توانست به‌عنوان مجری برگزاری انتخابات بر اساس سیاست‌های کلی انتخابات و خطوط راهبردی چهارگانه‌ی مدّنظر رهبر انقلاب؛ امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت و با رعایت قانون‌مداری آرامش سیاسی و بی‌طرفی و امانت‌داری فرآیند انتخابات چهاردهمین دوره‌ی ریاست جمهوری را به پایان برساند تا برگ زرّین دیگری بر کارنامه‌ی نظام مقدس جمهوری اسلامی افزوده شود.

اکنون که فرآیند انتخابات با رأی مردم و تأیید شورای محترم نگهبان به پایان رسیده است، ضمن عرض تبریک و آرزوی موفقیت برای رئیس‌جمهور منتخب جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان اجازه می‌خواهم چکیده‌ای از فرآیند برگزاری انتخابات را خدمت جنابعالی و حضار گرامی تقدیم کنم:

درگام نخست جلسات سران قوا در راستای تدبیر امور کلان فرآیند انتخابات پس از شهادت رئیس‌جمهور برگزار شد. متعاقب آن ستاد انتخابات کشور کمیته‌های مختلف خود را به همراه هیئت بازرسی و ستاد امنیت انتخابات و نیز ستادهای انتخابات در ۳۱ استان تشکیل داد.

در گام بعد بر اساس قانون انتخابات ریاست جمهوری هیئت اجرایی مرکزی در وزارت کشور تشکیل شد و با برگزاری جلسات متعدد تصمیمات لازم را در راستای تسهیل روند برگزاری انتخابات اتخاذ نمود. علاوه بر این تعداد ۱۳۰۰ هیئت اجرایی در شهرستان‌ها و بخش‌ها و همچنین حوزه‌های انتخابیه‌ی خارج از کشور برای اجرای انتخابات ریاست جمهوری تشکیل گردید.

وزارت کشور با توجه به مصوبه‌ی شورای نگهبان در تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی-مذهبی و مدیر و مدبّر بودن نامزدهای ریاست جمهوری از ۲۷۸ نفر مراجعه کننده ۸۰ نفر را واجد شرایط ثبت نام شناخت که پس از اخذ و تأیید مدارک به شورای نگهبان معرفی شدند و این شورا نیز نهایتاً ۶ نفر را واجد صلاحیت‌های لازم تشخیص داد.

در راستای بسترسازی رقابت‌ها و نیز به منظور تضمین برخورداری یکسان نامزدهای ریاست جمهوری از امکانات دولتی و نیز بررسی و نظارت در برنامه‌های تبلیغاتی در صداوسیما و سایر فضاها طبق قانون کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات تشکیل و ۲۶ جلسه برگزار کرد. فرصت حضور برای هر نامزد به میزان ۳۵ ساعت و هزاران ساعت برنامه‌ی خبری تبیینی و تبلیغی از رسانه‌ی ملی اعم از شبکه‌های سراسری و استانی ازجمله انتخابات شایسته‌ی تقدیر صداوسیما بود. شایان ذکر است به‌طور میانگین ۵۲۰ میلیون پیامک تبلیغاتی برای هر نامزد ارسال شد و از ظرفیت پیام رسان‌های داخلی نیز به طور مناسبی استفاده شد؛ به گونه‌ای که برای هر نامزد در پیام رسان‌های داخلی ۱۰ خدمت بدون هزینه اختصاص یافت.

انتخابات ریاست جمهوری روزهای هشتم و پانزدهم تیر ماه در ۵۸۶۴۰ شعبه‌ی اخذ رأی در سراسر کشور برگزار شد. عوامل اجرایی نیز به تعداد حدوداً ۶۰۰ هزار نفر در این شعب مستقر شدند؛ توسط وزارت امور خارجه بسترهای لازم برای حضور هم میهنان عزیز مقیم خارج از کشور مهیا گردید به نحوی که انتخابات در ۹۸ کشور جهان و در قالب ۳۳۶ شعبه‌ی اخذ رأی برگزار شد.

ستاد امنیت انتخابات با مجموعه‌ی بزرگ نهادهای نظامی و انتظامی و اطلاعاتی امنیتی به ایفای نقش خود پرداخت. تا مردم در آرامش و امنیت کامل در روز انتخابات در شعب اخذ رأی حاضر شوند. نقش بی‌بدیل این عزیزان در طول فرآیند انتخابات و به‌ویژه حضور ۲۴۰ هزار نفر از فراجا و بسیج با فرماندهی فراجا در تأمین امنیت شعب اخذ رأی و همچنین آمادگی همه‌ی یگان‌های نظامی و انتظامی از مرزها تا عمق کشور ستودنی است.

از طریق تشکیل هیئت مرکزی بازرسی انتخابات و ساماندهی بیش از ۶ هزار بازرس برگزاری سالم و قانون‌مند انتخابات مورد مراقبت و نظارت کامل قرار گرفت. ۲۰۰ هزار نفر ناظر شورای محترم نگهبان نیز در پای صندوق‌های رأی حضور داشتند. همچنین در مرحله‌ی اول ۳۷ هزار و در مرحله‌ی دوم بیش از ۶۶ هزار نفر نماینده‌ی نامزدهای محترم از رأی گیری تا شمارش آراء در شعب و سپس مراکز تجمیع آراء در فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها حضور داشتند. نمایندگان ستاد مرکزی نامزدها نیز در ستاد انتخابات کشور با دسترسی کامل به سامانه‌ی جامع انتخابات به طور مستمر کل فرآیند انتخابات را رؤیت می‌کردند.

ورود پیشگیرانه‌ی قوه‌ی قضائیه و دادستانی‌ها به منظور جلوگیری از هر گونه تخلف احتمالی و ایجاد فضای سالم رقابتی بسیار اثربخش بود. به گونه‌ای که کمترین تعداد پرونده‌ی قضائی در این دوره تشکیل گردید. انتخابات در تمامی شعب سراسر کشور در هر دو مرحله رأس ساعت ۸ صبح آغاز و احراز هویت الکترونیکی در سراسر کشور به صورت برخط تا پایان زمان رأی گیری انجام گرفت. از طریق سامانه‌ی جامع انتخابات تا آخرین دقایق همه‌ی فرآیندهای اجرایی به خوبی مدیریت شد و مشکلی در خصوص کمبود تعرفه، اختلال ارتباطی و تخلافات انتخاباتی به وجود نیامد.

در این دوره تعداد ۶۱۴۵۲۳۲۱ نفر از هم‌وطنان واجد شرایط رأی دادن بودند. در دور اول انتخابات ۲۴۵۳۵۱۸۵ رأی و در مرحله‌ی دوم تعداد ۳۰۵۳۰۱۵۷ رأی اخذ شد. این حضور هم وطنان عزیز مشارکت ۴۹.۸ درصدی را در مرحله‌ی دوم رقم زد. در نتیجه‌ی این مشارکت مجموعاً ۵۵ میلیون نفری، جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان با کسب تعداد ۱۶۳۷۷۹۲۵ رأی معادل با ۵۳.۶ درصد از کل آراء مأخوذه به عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران انتخاب شدند.

برخی ویژگی‌های انتخابات:
۱- برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در دو مرحله و در مدت ۳۵ روز با حجم بزرگی از وظایف و اقدامات.

۲- ثبت نام نامزدهای انتخابات در چارچوبی معقول و به دور از انعکاس تصاویر مخدوش که در شأن نظام انتخاباتی کشور نبوده و بعضاً‌ در ادوار گذشته وجود داشت.

۳- آرامش سیاسی از آغاز تا پایان انتخابات همراه با سلامت کامل در عین رقابت فشرده میان نامزدها.

۴- تأمین امنیت انتخابات با وجود برآورد تهدیدات خرابکارانه، تروریستی و سایبری.

۵- زمینه‌سازی و تسهیل‌گری برای حضور همه‌ی سلایق سیاسی و در عین حال عدم پذیرش کوچک‌ترین دخالت جانبدارانه از سوی مجریان و ناظران انتخابات به سمت هر جناح و نامزد.

۶- اجرای تبلیغاتی انتخاباتی توسط نامزدها، ستادها و هواداران در فضای قانون‌مند بدون تبلیغات پرهزینه و نیز با رعایت اخلاق سیاسی با توجه به رویکرد کمیسیون بررسی تبلیغات و فرصت سازی مناسب رسانه‌ی ملی برای تبلیغات.

۷- دقت و صحت کامل فرآیند اجرایی انتخابات در طول روز اخذ رأی و اطلاع‌رسانی عمومی مستمر و سرعت در شمارش، تجمیع و اعلام نتیجه‌ی انتخابات.

۸- افزایش ۲۵ درصدی رأی دهندگان در مرحله‌ی دوم انتخابات نسبت به مرحله‌ی اول.

جمع بندی و تشکر:
ضمن تشکر ویژه از سرپرست محترم ریاست جمهوری و همچنین سران قوا برای حمایت‌های مؤثر و اتخاذ تدابیر لازم جهت انجام به موقع انتخابات بر خود لازم می‌دانم در محضر حضرتعالی از همه‌ی نهادها و دستگاه‌های زیر در اجرای امر انتخابات قدردانی نمایم.

از هیئت اجرایی مرکزی انتخابات و هیئت‌های اجرایی شهرستانها و بخشها، ستاد انتخابات کشور، ستادهای انتخابات استانها، استانداران، فرمانداران، بخشداران و دهیاران، کارکنان خدوم وزارت کشور حدود ۱ میلیون نفر عوامل اجرایی، نظارتی و انتظامی انتخابات در سطح شعب اخذ رأی که همگی در جهادی بزرگ شرکت داشتند.

از تعامل و همکاری سازنده و مؤثر شورای محترم نگهبان، از سازمان صداوسیما برای ایجاد فضای مثبت انتخاباتی و تأمین فرصت تبلیغات برای داوطلبان و اطلاع‌رسانی به موقع اخبار ستاد انتخاباتی. از وزارت امور خارجه ضمن گرامیداشت یاد وزیر شهید دکتر امیرعبداللهیان جهت همه‌ی تلاش‌ها برای برگزاری انتخابات در خارج از کشور. از فراجا و سازمان بسیج جهت تأمین امنیت شعب اخذ رأی. از نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات جهت پشتیبانی و حمایت‌های لازم در تأمین امنیت. از وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بابت همکاری‌های فنی در امر برگزاری انتخابات. از قوه‌ی قضائیه و دادستانی کل جهت حضور به موقع برای پیشگیری از تخلفات احتمالی. از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت مخابرات، همراه اول و ایرانسل جهت تأمین ارتباطات کامل و پایدار. از مرکز مدیریت راهبردی افتا جهت همکاری امن‌سازی سایبری، از مرکز ملی فضای مجازی و نیز پیام رسان‌های داخلی برای ایجاد فرصت تبلیغ برای داوطلبان. از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین مطبوعات و رسانه‌های داخلی جهت پوشش اخبار انتخابات و آگاهی بخشی عمومی. از وزارت نیرو جهت تأمین پایدار برق و رفع کاستی‌ها. از سازمان برنامه و بودجه‌ی کشور برای تأمین به موقع منابع مالی برگزاری انتخابات. همچنین بایستی از تمام کنش‌گران اجتماعی تشکر نمایم.

تشکر اصلی از مردم عزیز بابت حضور آگاهانه و توأم بانشاط آنها در انتخابات. از مراجع عظام تقلید، روحانیت و علمای گرانقدر به جهت رهنمودها و دعوت به مشارکت. از همه‌ی نامزدهای انتخاباتی و هواداران آنها که همگی در این رویداد ملی نقش مهمی برعهده داشتند. از حلقه‌های میانی مؤثر در فضای اجتماعی و سیاسی کشور ازجمله کانون‌ها، احزاب و گروه‌های سیاسی، سازمان‌های مردم نهاد، گروه‌های جهادی، تشکل‌های دانشجویی و استادی و بزرگان و نخبگان و دانشگاهیان، انجمن‌های صنفی، اصناف و اتحادیه‌ها که در این جشن ملی سهیم بودند.

در پایان لازم می‌دانم تشکر ویژه و خاص را مجدداً خطاب به رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی ابراز دارم. در حالی که همه‌ی مجریان در اندوه عمیق شهادت رئیس‌جمهوری از جنس خدمت، تقوا و دانش به سر می‌بردند فرمایشات تسلّی بخش، هدایت داهیانه، رهنمودهای راهگشا و صلابت انقلابی حضرتعالی و حضور حماسی ملّت بزرگ ایران بار دیگر شکوه مردم سالاری دینی و استحکام ساخت درونی نظام را نشان داد و فرصتی تازه برای خدمت مخلصانه در جهت پیشرفت کشور فراهم آورد.
والسّلام علیکم و رحمة‌الله و‌ برکاته

....
لطفاً نظر خود را بنویسید:
نام :
پست الکترونیکی :
نظر شما :
ضمن تشکر ، نظر شما با موفقیت ثبت شد.
پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) - مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی